Kaapstad kaapt KOP – Chantal van Lieshout & Killian Haselbeck

22-10-2023 t/m 27-02-2024

Samen met KOP kapen de curatoren van Kaapstad Tilburg, Sander van Bussel en Anja Reinhardt, de vitrines op centraal station Breda. Anja en Sander kozen daarbij voor twee ‘Kaapstadkunstenaars’ pur sang, die meester zijn in het verleiden en aangaan van contact met hun omgeving: Kilian Haselbeck uit Zürich en Ruben Mardulier uit Oostende; beiden geworteld in de performance art en danskunst. Ze zullen de vitrines gebruiken als werkplek, als studio, en vooral als plek om de interactie aan te gaan met de passanten. 

Meer informatie: www.kaapstadtilburg.nl

Killian Haselbeck (1986, Schaffhausen CH)

Chantal van Lieshout (1994, Geldrop, NL)

In de voorstelling ‘JukeBugs’ bundelen twee kunstenaars hun krachten. Kilian Haselbeck is een veelzijdige danser met ervaring in urban, hiphop, hedendaagse, klassieke ballet en een entertainer/performer in hart en nieren. Chantal van Lieshout is beeldend kunstenaar, interdimensionale reiziger, verering van insecten en medeoprichter van Wentelteefjes Arnhem. 

Kilian kaapt de vitrines met de danssolo ‘Jukebox Dancer’.
Het publiek wordt uitgenodigd om met één druk op de knop te kiezen uit verschillende korte optredens: van discokoningin tot rockster, van stripper tot kinderidool en van improvisatie kunstenaar tot virtuoos balletdanser. Hij verdiept zich gevangen in een glazen kist, volledig in zijn rol als entertainer. De performance bekritiseert simplistische categorisatie en consumentisme, terwijl het kleurrijke bestaan en de eindeloze creativiteit van de mensheid gevierd wordt. Sommige knoppen zijn gekoppeld aan sculpturen gemaakt door Chantal en zullen een speciale uitvoering activeren. De sculpturen voegen een extra laag toe, waarin kinderlijke of naïeve speelsheid een belangrijke rol speelt. Juist de kleine, banale, onbegrepen of onbegrijpelijke dingen fascineren Chantal. 

Samen gaan deze twee makers gedurende twee weken op zoek naar nieuwe vormen en identiteiten. Hierna zullen de resultaten tot en met februari 2024 te zien zijn.

Kilian Haselbeck (1986, Schaffhausen CH)
Killian begon te dansen door zijn grote passie voor HipHop. Hij vervolgde zijn professionele opleiding moderne dans bij Codarts (Rotterdamse dansacademie) waar hij in 2008 afstudeerde. Sindsdien werkt hij als freelance danser en choreograaf in België, China, de Nederland, Polen, Slovenië, Oostenrijk, de VS, op de Expo Shanghai, Les Ballets du Monde in New York en de Festspiele Bregenz (AT). In Zwitserland heeft hij samengewerkt met Philippe Saïre, Marisa Godoy (Oona Project), Tim Fletcher, Mischa Käser, Mirjam Neidhart en Philip Amann. In 2013 richtte hij Cie Zeitsprung op. In 2014 ontving Kilian een dansprijs van de stad Zürich. In 2015 won hij samen met Meret de Zwitserse dansprijs met «Orthopädie or to be».

Chantal van Lieshout (1994, Geldrop, NL)
Zonnebloem, mug, knoop, meerkoet, Monobloc stoel Vol verwondering zwerft Chantal door bossen, over heidevelden en langs wateren, verzamelend wat de basis vormt voor sculpturen en installaties. Het zijn juist de kleine, alledaagse, verkeerd begrepen of onbegrijpelijke dingen die Van Lieshout het meest lijken te fascineren. Niet verrassend is een van ‘s werelds meest voorkomende dieren, insecten, zo belangrijk voor haar praktijk. Samen met deze kriebelbeestjes verschijnen vaak speelgoed of elementen van spel in het werk van Van Lieshout, waarin een kinderlijke, naïeve speelsheid een belangrijke rol speelt. Het inzetten van deze speelsheid samen met persoonlijke verhalen creëert een poëtische humor als wapen om moeilijke onderwerpen, ontastbare realiteiten en de overweldigende ontoegankelijkheid van het universum beheersbaarder te maken. De sculpturen van Van Lieshout roepen vaak een zeker ongemak op, niet bedoeld om te schokken, maar om kwetsbaarheid bloot te leggen die zich vertaalt in een tragikomische beeldtaal waarin een verlangen naar begrip en verbinding doorschijnt.

Kaapstad
Kaapstad presenteert kunst buiten een museale context, in de openbare ruimte, gratis toegankelijk voor iedereen. Kaapstad toont kunst zonder het kunst te noemen, zodat bezoekers onbevangen en onverwachts van kunst kunnen genieten. Je hoeft geen kenner te zijn om er iets mee te kunnen. De stad fungeert als muze, canvas en podium, terwijl inwoners en bezoekers de rol van toeschouwer, deelnemer en mee-maker op zich nemen. De interactie tussen kunst en deelnemers zorgt ervoor dat mensen zich realiseren dat de openbare ruimte niet enkel bestemd is voor consumentisme en functionaliteit, maar ook de plek is waar we samenleven en vormgeven aan hoe we willen samenleven. Kaapstad is een verfrissende bries die langs uithangborden, etalages en terrasjes waait en biedt een charmant antwoord op complexe maatschappelijke vraagstukken. Het is een viering van de speelse mens.

(foto door: Linsey Kuijpers)

MEER KUNST AAN JE KOP?

Wil jij op de hoogte blijven van de aankomende events? Wil jij meteen weten wanneer een open call online komt te staan? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.