“Geheimpje, niet doorvertellen…” We hebben allemaal geheimen die we graag verstoppen. Sommige geheimen blijven voor eeuwig achter slot en grendel, andere gaan rond als een lopend vuurtje. Dominique van den Burg staat als curator stil bij hoe we omgaan met onze geheimen en vindt het belangrijk om taboes bespreekbaar te maken. We zitten vast aan waardes en denkpatronen die zijn bepaald door onze eigen cultuur, religie, overtuigingen en verwachtingen over hoe de ander ons ziet. ‘Why Lie?’ geeft niet de oplossing voor hoe we hier los van komen, maar prikkelt de bezoeker wel om taboes recht aan te kijken. Met de expositie laat Dominique het publiek zich verhouden tot beelden over macht, taboes en schaamte. Ze selecteerde werk van vijf jonge kunstenaars: Ahmad Mallah (Breda), Diede Martens (Breda), Frank Willems (’s-Hertogenbosch), Joris Roosen (Breda) en Sander Coers (Rotterdam).

(beeld bovenaan: Diede Martens)

Voor het derde jaar op rij werkt KOP samen met BUT Film Festival. Dominique van den Burg stelt als jonge curator een expositie samen die thematisch aansluit op het festivalthema ‘Holy Shit!’. De expositie ‘Why Lie?’ vormt tevens haar afstudeerproject aan de Academie voor Kunst en Vormgeving st.Joost in Breda.

Van 2 tot en met 6 september is de expositie gratis toegankelijk bij Chassé Cinema (foyer bij zaal 3), het binnenplein aan St. Janstraat 18 en café ’t Hijgend Hert in Breda.

Locatie 1: St. Janstraat 18, Breda

Joris Roosen – The last one standing (2020)
Living sculpture performance met textiel masker
Wanneer we spreken over donker, erkennen we licht. Het één kan niet bestaan zonder het andere. Een equilibrium. ‘The last one standing’ toont een gruwelijke, doch wonderlijke mutatie. Het insectvormige masker vergroeid met en vervormt het menselijk lichaam. Het toont een nieuwe vorm van zijn, waar we misschien even aan moeten wennen. ‘The last one standing’ refereert naar eigenheid en de eenzaamheid die daar bij gepaard kan gaan.

Frank Willems
Site specific groot formaat banner
Beeldend kunstenaar Frank Willems maakt voor ‘Why Lie?’ een groot formaat banner. Het beeld dat hij hiervoor ontwerpt loopt op speelse wijze door in de raampartijen van het voormalig kunstacademiegebouw. Zijn werk heeft een rauwe stijl en kenmerkt zich door bont kleurgebruik en doorstreepte tekstfragmenten. Zijn teksten zijn humoristisch en dubbelzinnig. Door het doorstrepen van woorden krijgt de tekst meer aandacht en wekt hij nieuwsgierigheid op. De werken staan voor gelijkheid, maar helpen ook om serieuze onderwerpen luchtiger te maken.

Locatie 2: Chassé Cinema, foyer zaal 3

Ahmad Mallah – Stateless
Installatie met video en illustraties
“De muren hebben oren, Ahmad…”, zei zijn moeder. In Syrië is dit een spreuk waar alle kinderen mee worden grootgebracht. Je praat niet hardop over politiek of over vrijheden waar je recht op hebt als mens. Vrijheid van meningsuiting is een taboe in Syrië. Dus Ahmad zweeg. Hij was stil. “Hoewel ‘de muren oren hebben’, heb ik gekozen om mij toch uit te spreken. In kunst. Het was voor mij een moeilijke stap om mijzelf juist extreem te uiten. Door te schilderen en portretteren bestudeerde ik mijn angst. Mijn verdriet. Mijn frustraties. Ik vertel met mijn werk persoonlijke verhalen in mijn moedertaal, het Arabisch.”

Sander Coers
Fotografie
De foto’s van Sander Coers vormen kleurrijke romantische beelden, refererend aan nostalgische herinneringen uit zijn jeugd. Met zijn intieme portretten vol sensuele details biedt hij een blik in een droomwereld. Heimwee naar hete zomers en zwoele avonden.

Locatie 3: Café ’t Hijgend Hert, Pasbaan 7 in Breda

Diede Martens – Ik doe even niet mee
Fotografie, collage en verf
Het werk van Diede Martens gaat over de sociale druk op mensen. Social media is het afgelopen decennium een steeds groter onderdeel van ons dagelijks leven geworden en speelt vooral bij millennials een grote rol in hun sociale leven. Haar project ‘Ik doe eventjes niet mee’ gaat over haar eigen angsten op het gebied van sociale druk en faalangst. De angst om er niet bij te horen of iets niet goed genoeg te doen. Haar beelden bestaan uit foto’s die zij op intuïtieve wijze voorziet van extra lagen door middel van collagetechnieken en verf. “Ik streef ernaar om in mijn werk een balans te vinden tussen de werkelijkheid en het masker dat we vaak opzetten.”

Opening

Woensdag 2 september om 19 uur, binnenplein St. Jansstraat 18

Openingstijden

Donderdag 3 t/m zondag 6 sept van 15.30 – 22.00 uur

Let op: In verband met de corona-maatregelen wordt de expositie georganiseerd met inachtneming van anderhalve meter afstand tot andere bezoekers. Het kan zijn dat je even moet wachten tot andere bezoekers een expositieruimte weer verlaten.

i.s.m.