Achter de schermen

Een kijkje achter de schermen bij…

Grafisch en ruimtelijk ontwerper Bodil Havermans

KOP toont in samenwerking met delicatessen- en wijnbar Dok 18biercafé Dok 19 en gastropub DKW wisselende werken van jonge, Bredase talenten. Bodil Havermans is één van de jonge makers die haar werk in de horecagelegenheden exposeert. De pas in 2020 afgestudeerde ontwerper (New Design & Attitudes, St. Joost School of Art & Design) geeft ons een kijkje in haar atelier waar ze samen met haar collega’s van kunstcollectief ‘Zut Mon Sac‘ een ruimte heeft.

Wie ben jij als maker?

Ik heb een soort tweedeling. Aan de ene kant ben ik afgestudeerd als grafisch/ruimtelijk ontwerper. Daar hou ik mij voornamelijk bezig met maatschappelijke onderwerpen die niet zo makkelijk besproken worden. In mijn stageperiode heb ik me bijvoorbeeld beziggehouden met laaggeletterdheid, mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Mijn afstudeerproject ging over onzichtbare ziektes, vanwege de persoonlijke ervaring die ik daarmee heb. Mijn doel is om voor dit soort onderwerpen meer bewustzijn te creëren voor de omgeving en daarnaast herkenning voor de doelgroep zelf.

Aan de andere kant maak ik ook vrij werk. Dat wordt geïnspireerd door de krant. Ik ontwikkelde een eigen werkmethode, waarbij ik een sjabloon van 4 bij 4 centimeter over de krantenpagina’s schuif. Per krant verzamel ik een aantal vierkanten op een nieuw vel. Die vellen scan ik, dan knip ik de vierkantjes digitaal weer uit en die ontwikkel ik vervolgens tot nieuwe beelden, waarmee ik een nieuwe betekenis probeer te geven aan beelden uit de krant.

Waar gaat het werk over dat je exposeert?

Het werk dat ik exposeer is mijn vrije werk. De werken op zich hebben geen specifieke betekenis, maar is vrij voor interpretatie. De fascinatie voor de krant is ontstaan door de vorm van nieuwsberichten die je tegenwoordig op je telefoon ziet, met een klein vierkant fotootje en een paar regels tekst. Dat vind ik zo’n contrast met de hoeveelheid informatie als je een papieren krant openslaat. Ze zeggen wel eens tegen mij dat ik de krant niet meer lees maar kijk. Het is een medium waarin iedere dag tal van heel verschillende elementen in een bepaald grid worden gegoten, altijd weer met een nieuwe uitkomst. Als je op die manier de krant tot je neemt, kunnen er veel mooie dingen ontstaan.

Gebruik je specifieke kranten?

Mijn ouders hebben veel fysieke kranten dus deze gebruikte ik in het begin voornamelijk. Dit waren kranten van willekeurige uitgevers. Op een gegeven moment vroeg iemand mij om werk te maken uit een Chinese krant. Dit gaf mij weer nieuwe invalshoeken. Tegenwoordig verzamel ik daarom ook graag kranten uit het buitenland, omdat deze totaal anders zijn dan qua vormgeving, inhoud en materiaal dan Nederlandse kranten. Ik heb nu bijvoorbeeld kranten uit Frankrijk, Zweden en Cuba.

Wie is je doelgroep?

Voor eigenlijk iedereen kan het interessant zijn. Het wordt volledig uit de context gehaald, waardoor het voor iedereen toegankelijk is.

Word je door momenteel belemmerd in je expositiemogelijkheden?

In principe is het wel een beperking. Mensen kunnen het nu nog niet in het echt zien. Maar het is fijn dat er, nu er geen exposities mogen plaatsvinden, er al wel exposities worden georganiseerd zoals deze.

Heb je nog een tip voor een beginnende maker in tijden als deze?

Je moet je niet laten belemmeren. Maak wat je wilt maken. Ga niet automatisch voor een digitale vorm als je werk origineel niet digitaal hoort te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook nadenken over een manier hoe je jouw fysieke werk op een digitale manier kunt presenteren. Met mijn afstudeerproject heb ik dat ook moeten, doordat ik een digitale beoordeling had. Ik heb toen een registratie van mijn installatie gemaakt, maar er zijn natuurlijk tal van andere mogelijkheden. Je kunt hierdoor je werk op een nieuwe manier bekijken en ontdekken, dat is ook wat waard.

De prints zijn te bewonderen in Dok 18 en 19 en in diverse afmetingen verkrijgbaar in de KOPshop.

Interview en foto’s Bodil door Joost van der Velden.